KI

För en vecka sedan begav vi oss på ännu en resa, fast den här gången var destinationen Kangaroo Island!

Söndag: Båten från Cape Jervis gick vid tolv och 45min senare var vi framme. Under båtturen såg vi delfiner som hoppade vid fören längs med båten! När vi väl var framme körde vi snabbt för att hitta vår tältplats för natten. Snake Lagoon var där vi skulle campa, det ligger i Flinders Chase National Park. Riktig 4WD road men ett supermysigt ställe! På kvällen åt vi middag innan vi gick på en hike - Rocky river mouth. Vandringsleden ledde oss till en häftig strand med höga klippor, vit sand och riktiga freaky waves. Fantastisk solnedgång där. När vi kom tillbaka hade flera possums tagit över vår tältplats eftersom de hittat lite spår från middagen..Läckert att höra dem stryka längs med tältduken! John tyckte dock att tältet var för oss andra vanliga, han var en riktig tarzan och sov på biltaket!

Måndag: Dagens första tur var till Admirals Arch där vi såg kolonier av sjölejon som stekte i solen och lekte i strömmarna. Otroligt häftiga stalaktiter och stalagmiter som hade bildats där. Nästa plats vi besökte var Remarkable Rocks, vackert! Många foton togs där och sedan drog vi vidare till Vivonne Bay. Där snorklade vi och lagade lunch! Så praktiskt att ha hela kylskåpet (kylskåpen..) med sig och en bärbar gasspis, bara att slänga fram allt vartsomhelst! Åkte sedan till Kelly Hill, hade en BBQ, gick en tur i skogen och såg koalor och myrpiggsvin.

Tisdag: Kelly Hill igen! Nu besökte vi Kelly Hill's Cave och det var skönt att komma ner till svalkande 15 grader som omväxling. Dock behövde vi svalka oss ännu mer och åkte till Vivonne Bay ännu än gång, men nu var det surfing som gällde. De bästa vågorna hittills! Framåt kvällen åkte vi vidare till Emu Bay på norra kusten där vi bodde i ett hus med många sovrum. Åt middag på altanen, en otrolig fin utsikt!! Sen gick mamma, pappa och Ylva till några bekanta bl.a en svensk fru...Vi andra hade det supermysigt och sov sedan gott i sängarna.

Onsdag: Packade och sa adjö för att sedan åka med bilen ut på Emu Bay Beach, den enda stranden på KI som man får lov att köra på. Snorklade där och sedan stack vi till ett mysigt Café/ resturang vid namn Bella. Efter den goda lunchen åkte vi till Foodland för att handla mat. När vi skulle gå såg vi när 2 bilar krockade, usch. Men som tur var blev ingen skadad, bara bilen en aning. Sen stack vi till Stokes Bay! Our favourite beach! För att komma till stranden behövde man gå i en smal, slingrig gång genom två höga klippor och plötsligt när man kom ut så mötte man paradiset! Vit strand med havet uppdelat av stenar i två olika delar. En del var en så kallad "rock pool" med stenar runt, där havet var lugnt och i den andra delen var det öppen hav. Där badade vi, surfade och åkte bodyboard i strömmar och höga vågor! I skymningen gav vi oss iväg för att leta tältplats för natten. Vi hamnade tillslut i Western river cove och tältade precis nära havet.

Torsdag: VARMT. 40 grader - i skuggan.. Ett morgonbad var defenitivt det mest självklara då vi vaknade i det fuktiga tältet. Dagens trip var Vivonne Bay för tredje gången och efter lunch på ett mysigt cafe åkte vi till ännu en beach. Stokes Bay såklart! Där hade vi sedan en BBQ i solnedgången precis vid vattnet. Kom hem (tältet har också blivit vårt hem) och som tur var det svalare ute och vi somnade gott efter dagens utflykter.

Fredag: Molnigare tack och lov! Perfekt dag för sandboarding! Hyrde tre brädor och åkte till Little sahara. Sanden yrde men kul var det allt! 2 timmar senare var vi påväg mot Penneshaw där båten skulle avgå. Tillbaka på fastlandet och alla var hungriga. Hm, ingen mat i kylen hemma så det fick bli en storhandling på vägen trots att vi redan hade minimal plats för all packning. Äntligen var vi hemma igen! Solkräm, salt och sand överallt, åh vad uppskattat det var att ta en dush.

Bilderna av resan 6. - The Grampians

Bilderna av resan 5. - Melbourne

Bells Beach, surfarnas paradise

Melbourne!

Oj vad folk tittade när vi rullade in i city.. folk tog till och med fram kameran.

Bilderna av resan 4. - Anglesea + Bells beach

Bilderna av resan 3. - Apollo Bay

Bilderna av resan 2. - Port Campbell

The Twelve Apostles

Ser ni mannen?

In till kalla regnskogen!

Polly och Ylva

Gibsons steps

Bilderna av resan 1. - Lower Glenelg National Park

Road trip to Melbourne!

Onsdag - Torsdag: Vi lämnade Adelaide efter lunch. Åkte mot en stad som hette Mt Gambier, åkte över till Nelson som ligger i Victoria- The place to be- on the move som var 5h bort. Vi tältade i lower Glenelg National Park i 2 nätter och hade flera koalor och kakaduor som grannar. Vi hyrde kanoter och paddlade på en härlig flod samt gick runt i skogen och såg en utav Australiens farligaste orm - Brown Snake...

Fredag: Paddlade tidigt precis när solen gått upp. Tog frukost och stack vidare. Lunch i Pt. Fairy och vidare till pt. Campbell, där vi skulle sova 2 nätter i Guesthouse och la oss tidigt -skönt att sova i en säng!

Lördag: Spenderade dagen i en kall regnskog, Otway National Park. På vägen såg vi några kända platser längs Great Ocean Road, bland annat The twelve Apostles. Leden som vi gick hette Triplet Falls, åh va fina vattenfall! Stannade mitt i floden på en sten och tog en snabb fika. På kvällen åt vi på en Italiensk resturang där vi åt god mat.

Söndag: Hejdå Pt. Campbell! Ett stopp vid Gibsons Steps, en annan utsiktsplats längs med vägen. Efter en lång, kringlig väg var vi framme vid Apollo bay, där vi åt lunch och snorklade. Den här natten hade vi ingen plats att bo på, så frammå kvällen var mamma och pappa lite smått stressade...Alla campingplatser var fulla. Men ödet ledde oss uppför en väg som inte ens fans på vår karta! Där hittade vi vårt ställe för natten.

Måndag: Sista dagen på 2012 och idag skulle vi nå Melbourne.Stannade vid Anglesea för att surfa på en känd strand. Åkte lite till, sista stoppet var Bells Beach där vi såg hur riktiga Surfdudes andvände sina brädor. Väl framme på Hotellet i Melbourne, duschade vi och gick ut på stan. Åt på en Indiskt resturang och såg vid 12 slaget fantastiska  fyrverkier.

Tisdag: Gott nytt år!! Lämnade hotellet och besökte Meloburnes akvarium. Runt 5 åkte vidare till Grampians, en stor National Park i Victoria. Nu åkte vi längre Norrut och det blev varmare o varmare. Här hade vi inte heller något bokat, men eftersom området var så stort så fann vi det snabbt. Tog upp tältet, standard och sov gott.

Onsdag: Åkte vidare och stannade på 2 stopp för att rasta innan hemresan. En plats var en härlig utsikt över National Parks området och den andra var en målning av Aboroginer. Hemmåt march!